Колір у проектуванні – компонування кольорів

КОМПОНУВАННЯ КОЛЬОРІВ

Колір вступає у взаємодію з тлом, на якому розташований, і може гармоніювати або контрастувати з ним. Відмінності у візуальному сприйнятті кольору на тлі пов'язані з наявністю контрасту принаймні одного з елементів: відтінку, яскравості або насиченості, а контраст може мати характер колірний (хроматичний) або ж якісний (ахроматичний).

У природному середовищі часто трапляється одночасний контраст усіх трьох параметрів кольору, його називають «природним» або «потрійним».

В архітектурному проектуванні потрійний контраст застосовують відносно рідко. Здебільшого використовують простий (одноелементний) контраст, в якому змінюють тільки один з параметрів кольору (відтінок, яскравість або насиченість) або бінарний (подвійний), в якому змінюють два довільні параметри. Для досягнення найбільш ефектного і водночас ефективного контрасту різко контрастні елементи повинні займати порівняно невелику площу. Залежно від просторових зв'язків між відтінками в колі кольорів, а також диференціації параметрів насиченості та яскравості, можна виділити певні типи колористичних композицій.

Монохроматична КОМПОЗИЦІЯ, ТОБТО ГАРМОНІЯ ТОТОЖНОСТІ

– колірна комбінація, побудована на різних відтінках одного кольору, які відрізняються за яскравістю та/або насиченістю. Цей тип у більшості випадків дає гармонійний ефект – він може бути тільки більш динамічним або ніжним, це залежить від величини різниці в яскравості та/або насиченості між окремими відтінками.

  • різниця яскравості – така композиція зазвичай гармонійна і при використанні на фасаді звично дає найкращі результати. Для цоколів найчастіше обирають найтемніший відтінок, який завдяки уявній «вазі» створює враження солідної основи. Декоративні елементи, на кшталт рустування або обрамлення вікон чи дверей, зазвичай дещо світліші або темніші від кольору фасаду, залежно від бажаного ефекту;
  • різниця насиченості – композиція, заснована на поєднанні кольорів з вищою інтенсивністю і приглушених чи навіть зовсім тьмяних; зважаючи на сильний вплив насичених кольорів, найкраще залишити їх для невеликих поверхонь;
  • різниця насиченості та яскравості – композиція, в якій змінюють обидва параметри вибраного відтінку кольору.

АНАЛОГІЧНА Композиція, ТОБТО ГАРМОНІЯ ЗА АНАЛОГІЄЮ

– колірна комбінація, заснована на поєднанні кольорів, що лежать поряд на колірному колі. При поєднанні двох-трьох споріднених відтінків можна також змінювати яскравість та/або насиченість. У цьому типі композиції можна формувати колористику в теплій гамі, поєднуючи відтінки, близькі до полюса тепла – жовтого кольору, або в холодній, на основі відтінків біля полюса холоду – синього кольору.

ДоповнюВАЛЬНа композиція, тобто гармонія через протиставлення

– найбільш контрастна комбінація, заснована на поєднанні кольорів, які лежать на протилежних полюсах колірного кола. Найбільш контрастними парами вважають: жовтий – фіолетовий, червоний – зелений, оранжевий – синій. У цьому типі композиції з огляду на високу контрастність доцільно також додати різницю в яскравості або насиченості вибраної комбінації кольорів. Однак треба пам’ятати, що зміна всіх трьох параметрів може створити враження дисбалансу і хаосу. 

НЕЙТРАЛЬНА КОМПОЗИЦІЯ

– колірна комбінація, що виникає внаслідок поєднання відтінків з низькою насиченістю з білим, чорним або сірим кольором. Звісно ж, найбільшого контрасту досягаютьть завдяки поєднанню чорного та білого.

Автор: Юстина Тарайко-Ковальська

Галерея: